DOCUMENT
DE TREBALL
PLANTEJAT PELS ESPECIALISTES DE L´ASSIGNATURA DE GEOGRAFIA
DE
LES UNIVERSITATS VALENCIANES.
En el
context del Reial Decret 1892/2008 del 14 de novembre de 2008 (BOE:
24-11-2008) i del Decret 102/2008, d’11 de juliol de 2008 (DOGV:
15-07-2008) i analitzades les dinàmiques, tendències i resultats de
les Proves d´Accés a la Univesitat (P.A.U.) en la matèria de
GEOGRAFIA dels darrers anys, els professors Especialistes volen fer
les següents Observacions
per
tal de facilitar la tasca dels docents dels I.E.S. per a la
preparació de les P.A.U. del curs acadèmic:
- Referents a l´Exercici:
- la
primera pregunta tindrà caràcter eminentment pràctic i consistirà
en l’elaboració o reelaboració d’un document gràfic o
cartogràfic.
- en
la segona pregunta s’interpretarà tant el document anterior com el
resultat, tot i valorant-se a partir de descripcions factorials
apreses al llarg del curs acadèmic.
- la
tercera i quarta pregunta seran teòriques i es plantejaran d’acord
amb els camps temàtics tractats en les preguntes anteriors.
En
elles podran buscar-se explicacions sobre les causes i/o
conseqüències dels fenòmens geogràfics analitzats així com sobre
les seues característiques i dinàmiques territorials. Les respostes
podran recolzar-se en interpretacions de la documentació aportada o
en els coneixements adquirits al llarg del desenvolupament del
temari.
- Referents al Temari:
- cal
preparar-lo; i impartir-lo totalment.
-
assenyalar que en ell existiexen uns conjunts de blocs temàtics
centrals: climatología, relleu i les problemes de l’aigua;
demografia i sistemes urbans; espais agroindustrials i activitats del
sector terciari. Espanya i la U.E.
- que
d´acord amb els dos punts anteriors, és important definir,
construir i seguir una bona programació de l´assignatura. Així es
garantirà l'equilibri
entre coneixements mínims exigibles i les possibilitats reals de
temps que tenen els estudiants d´acord amb el calendari acadèmic
oficial.
TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTO DE TRABAJO EN GEOGRAFÍA.
- Conocimiento del manejo de escalas numéricas y gráficas.
- Elaboración de gráficas y de mapas de coropletas, diagramas y
figuras, a partir de series numéricas (series estadísticas).
- Comentario de mapas:
a) mapas del relieve (isolíneas ó tintas hipsométricas).
b) mapas temáticos cualitativos: vegetación, usos del suelo,...
c) mapas del tiempo.
d) mapas de población.
e) mapas climáticos.
- Lectura e interpretación de graficas lineales, de barras
verticales y horizontales, de sectores.
- Comentario y construcción de pirámides de población (gráficos
de barras compuestas).
- Construcción, comentario y comparación de climogramas (criterio
de Gaüssen).
- Comentario de textos relacionados con cuestiones geográficas.
- Análisis y comentario de planos urbanos (se sugieren planos a
escalas entre 1:10000 y 1:25000).
- Análisis e interpretación de imágenes y de fotografía aérea a
través de Internet o de distintos medios de comunicación.
- Trabajar con mapas conceptuales con el fin de consolidar la
identificación y jerarquización de los conceptos insertos en el
tema tratado.
- Ejercitar el paso de un código de información a otro (de series
estadísticas a figuras ó mapas temáticos, por ejemplo).
No hay comentarios:
Publicar un comentario